Gebruikersonderzoek
Tijdens een gebruikersonderzoek laat je je gebruikers aan het woord. In een onderzoekssetting kijken we hoe ze een bepaalde journey doorlopen. Dat doen we door ze een scenario voor te houden en een specifieke opdracht mee te geven, bijvoorbeeld om een bepaald product te bestellen als gast. Dit levert vaak enorm waardevolle inzichten in drempels en knelpunten op
Ik kan je van A/Z ontzorgen bij het uitvoeren van gebruikersonderzoek. Over het algemeen bestaat dat uit de volgende stappen:
1. Test-opzet
Samen bepalen we in welke journey je graag meer inzicht zou verkrijgen. Vervolgens maak ik een uitgebreide testopzet en beschrijf ik onder andere het test-scenario, de door de respondent uit te voeren taken en randvoorwaarden aan devices.
2. Uitvoer onderzoek
In deze stap werf ik de respondenten, zet ik het onderzoek op en voer ik het uit. Dat wil zeggen dat ik de respondenten de vooraf opgestelde taken en scenario's laat doorlopen. Na afloop evalueer ik samen met de respondent het onderzoek en staan we stil bij wat er goed en minder goed ging.
3. Adviesrapport
Het adviesrapport bundelt alle bevindingen van de respondenten en beschrijft concrete drempels, pijnpunten en verbetermogelijkheden. Ook krijg je per respondent natuurlijk de opname van de sessie en evaluatie van het onderzoek. Wel zo handig.